Isnin, 25 Jun 2012

Surface, tablet terkini Microsoft

SELEPAS beberapa syarikat pengeluar komputer dan elektronik mengeluarkan komputer tablet, kini tiba giliran Microsoft yang terkenal dengan perisian Windows, memiliki tabletnya sendiri.

Walaupun Windows memperkenalkan tablet Surface Microsoft dalam satu majlis di Los Angeles baru-baru ini, ramai yang membuat spekulasi atau pertanyaan seperti harga, bila mula dijual dan penyambungan.

Bagaimanapun, Microsoft hanya membiarkan banyak soalan tidak terjawab selepas Apple melibatkan diri ke dalam perniagaan perkakasan tablet Surface baru berasaskan Window 8.

Mungkin untuk memberikan kejutan kepada pengguna, Microsoft berkata, tablet Surface baru yang dimaksudkan sebagai perkakasan sahabat bagi Windows 8 - pembaikpulihan open space (OS) yang paling dramatik sejak Windows 95.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Steve Ballmer berkata, pihaknya mahu memberi Windows 8 satu sahabat inovasi bagi perkakasan mereka sendiri. "Windows 8 dijangka boleh didapati pada musim luruh akan datang," katanya.

Jenama Surface pada asalnya digunakan untuk skrin sentuh komputer meja Microsoft yang dilancarkan pada 2007.

Melihat pada spesifikasinya, peranti baru ini nampaknya mempunyai harapan dan tanggapan awal yang positif. Tablet ini datang dengan paparan skrin 10,6-inci dan papan kekunci sangat nipis yang melekat pada peranti ini dengan magnet.

Terdapat dua jenis model Surface, pertama dengan Windows PC dan kedua Surface Pro dengan Windows 8 Pro.

Windows PC adalah versi Windows 8 direka untuk pemproses ARM; ia termasuk mesra sentuhan dengan antara muka Metro, serta versi terhad desktop tradisional Windows untuk fungsi Internet Explorer dan Microsoft Office.

Tablet Surface dengan Windows PC akan termasuk port slot mikro, USB 2.0 dan Mikro HD. Berat peranti berkenaan kira-kira 1.5 paun dan tebalnya 0.36 inci. Microsoft tidak menyebut mengenai pemprosesan tetapi memberitahu tablet akan datang dengan penyimpanan pilihan anda 32GB atau 64GB.

Tablet Microsoft Surface Pro berasaskan Intel dengan akses kepada Metro UI bagi fungsi penuh Windows desktop dan ditawarkan dengan versi 64GB dan 128GB.

Tablet akan mempunyai slot kad microSDXC, port USB 3.0 dan Mini Display Port. Pro Surface mempunyai berat di bawah dua paun dengan tebal hanya setengah inci.

Itulah apa yang kita tahu tentang Surface tetapi terdapat juga beberapa soalan menarik untuk ditanya kepada Microsoft.

HargaMicrosoft hanya mempunyai sedikit butiran mengenai harga tablet Surface baru. Surface Pro dijangka akan berharga sama dengan PC Ultrabook yang berdaya saing.

Mari andaikan bahawa tablet setanding untuk versi Windows RT, bermakna pemimpin pasaran seperti iPad Apple, jadi model Surface mesti berharga sekitar AS$600 bagi versi 32GB dan AS$700 bagi model 64GB.

Berapa harga peranti Surface Pro sebenarnya jika Microsoft mahu bersaing dengan PC Ultrabook?

Apabila Intel memperkenalkan komputer riba pada musim bunga 2011, ia sepatutnya berharga di bawah AS$1,000. Tetapi ia hanya menjadi realiti dengan Ultrabooks generasi kedua.

Peranti seperti Lenovo U310 dan 410 berharga antara AS$750 dan AS$800, manakala Vizio yang melancarkan beberapa Ultrabook bermula dengan harga AS$800.

Adakah harga Surface akan kurang AS$1,000 atau Microsoft mengikut jejak Samsung bagi Series 9 yang berharga AS1,400 hingga AS$1,500 atau Asus Zenbook Prime UX31A dengan harga AS$$1,100??

Bila dipasarkanVersi Surface RT Windows dijangka berada di pasaran semasa pelancaran Windows 8 pada musim luruh, sekitar Oktober depan.

Surface Pro dijadual dipasarkan kira-kira tiga bulan kemudian, bermakna pada awal 2013.

Microsoft dan Pen DigitalMicrosof tidak teragak-agak bersetuju dengan tablet warisannya yang akan menggunakan fungsi pen digital dengan Surface Pro.

Sambungan 3G atau 4GMicrosoft tidak menyatakan sama ada peranti Surface baru akan termasuk data mudah alih. Mungkin Microsoft tidak mahu membincangkan isu berkenaan semasa ia sedang berusaha membangunkan perkongsian tablet baru. Hanya peranti Wi-Fi adalah baik, tetapi orang ramai - terutama mereka yang melihat Suface Pro untuk bekerja - akan mahu pilihan peranti berharga lebih tinggi yang datang dengan sambungan 3G/4G.

Surface memenuhi janji iPad AppleApabila pengkritik teknologi meramal masa iPad, ramai menjangka ia akan menggantikan komputer peribadi di rumah.

Dalam beberapa situasi, pengguna telah menggunakannya untuk melayari Internet, menghantar atau menerima e-mel, rangkaian sosial dan menonton video.

Terdapat juga beberapa profesional yang menggunakan iPad selain sebuah komputer riba di tempat kerja, termasuk pengaturcara, wartawan dan pemilik perniagaan kecil.

Walaupun iPad menjadi pilihan popular, ramai yang masih menggunakan komputer riba mereka.

Mungkinkah Surface bakal mengubahnya kerana ia menawarkan apa yang tidak dimiliki oleh iPad. Ini benar bagi Surface Pro. Ia adalah komputer rumah Windows dengan papan kekunci tablet yang direka khusus untuk menaip.

Ini bermakna pengguna boleh mengambil semua program yang anda gunakan dan letakkannya pada satu saiz tablet.

Malah versi kemasukan tahap Surface yang menjalankan PC Windows menawarkan antara muka desktop yang lebih akrab (walaupun dengan kefungsian terhad) bagi mereka yang mahu desktop asas.

Apa yang hilangBerdasarkan kenyataan Microsoft, mungkin Surface kehilangan harga mesra pengguna AS$500 yang muncul untuk menjadi nombor ajaib bagi orang ramai untuk membeli iPads, dan tablet.

Harga lebih daripada itu gagal menarik pengguna seperti RIM BlackBerry, PlayBook dan HTC Jetstream.

Mungkinkah Microsoft akan memenuhi permintaan pelanggan dengan harga AS$500 dengan versi 32GB seperti Asus Eee Pad Transformer Prime TF201, tetapi kita tidak akan tahu pasti sehingga tablet Surface Windows berada di kedai.

Microsoft berada di permulaan yang baik dengan Surface, tetapi pengguna perlu menunggu beberapa bulan lagi untuk mengetahui jika Microsoft memenuhi jangkaan pengguna.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...